Pozytywne zmiany w systemie gospodarki odpadami

Pozytywne zmiany w systemie gospodarki odpadami

Pozytywne zmiany w systemie gospodarki odpadami.

Przedstawiamy fakty.

Obalamy mity.

 

Ceny obowiązujące w 2025 r., dzięki podjętym przez Gminę działaniom,

są niższe od tych, które obowiązywały w 2024 r.

W latach 2022-2024 koszty odbioru i zagospodarowania odpadów znacznie rosły – wypłacone wynagrodzenie dotychczasowemu Wykonawcy za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów wyniosło odpowiednio:

  • Umowa zawarta w 2021 r. obowiązująca w 2022 r. 3.141.377,45 zł
  • Umowa zawarta w 2022 r. obowiązująca w 2023 r. 3.688.740,82 zł, wzrost o 17,4 % w stosunku do 2022 r.
  • Umowa zawarta w 2023 r. obowiązująca w 2024 r. 4.348.622,85 zł, wzrost o 17,9 % w stosunku do 2023 r.

Przy utrzymywaniu powyższej tendencji podwyżki opłat byłyby nieuniknione.

Dzięki działaniom podjętym przez Gminę począwszy od 2025 r. powstrzymaliśmy podwyżki cen.

Ceny obowiązujące w 2025 r. są niższe od tych, które obowiązywały w 2024 r. Ceny te uwzględniają koszt zakupu pojemników, w które wyposażeni są mieszkańcy.

Wynagrodzenie za odbiór i zagospodarowanie odpadów rozliczane jest powykonawczo, według rzeczywistych ilości odebranych odpadów, czyli za każdą tonę odebranych odpadów.

Szczegółowe wyjaśnienie przedstawiamy poniżej.

Gmina poszukując sposobów uniknięcia podwyżek oraz osiągnięcia poziomów recyklingu postanowiła powierzyć odbiór i transport odpadów własnej spółce komunalnej: GPK Sp. z o.o. Stawki w umowie z gminną spółką są niższe od stawek obowiązujących w 2024 r.

Na zagospodarowanie odpadów podpisano umowę z Zakładem Zagospodarowania Odpadów Sierzno, który zaoferował w przetargu niższe ceny niż ELWOZ ECO. W załączeniu informacja o złożonych ofertach.

Zamieszczamy porównanie stawek z 2024 r. oraz obecnie obowiązujących. Ceny te obejmują koszty odbioru, transportu, zagospodarowania odpadów oraz wyposażenie posesji w pojemniki.

Podjęte działania przełożyły się między innymi na korzystniejsze warunki cenowe. Zalet tego rozwiązania jest znacznie więcej, jak chociażby większa kontrola nad strumieniem odpadów.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że zgodnie z przepisami [1], wynagrodzenie za odbiór i zagospodarowanie odpadów rozliczane jest powykonawczo, według rzeczywistych ilości odebranych odpadów, czyli za każdą tonę odebranych odpadów.

Artykuły i anonimowe wpisy zawierające informacje o rzekomo wyższych kosztach systemu są niezgodne ze stanem faktycznym i mogą wprowadzać mieszkańców w błąd, jednocześnie promują rozwiązania oferowane przez podmioty komercyjne.

Według danych z branży: Coraz więcej gmin wdraża metodą powierzenia zadania przedsiębiorstwom gminnym. Powodów jest wiele. Jeden z nich jest próba ucieczki przed monopolizacją rynku przez przedsiębiorstwa prywatne, które przy braku konkurencji w gminach windują ceny za usługi transportu i zagospodarowania odpadów.

Właścicielem spółki jest Gmina i sprawuje nad nią pełną kontrolę. Udzielenie zamówienia własnej spółce umożliwiło wgląd i kontrolę nad kosztami systemu; realizacja usługi za pomocą gminnej spółki umożliwi weryfikację strumienia odpadów – zarówno pod względem segregacji na posesjach, jak i weryfikację ilości nieruchomości objętych systemem w terenie.

Spółka komunalna, będąca własnością gminy, działa w sposób w pełni transparentny. Gmina ma bezpośredni wpływ na sposób realizacji usług, co pozwala na bieżące monitorowanie ich jakości, kosztów oraz reagowanie na ewentualne nieprawidłowości.

Działalność spółki komunalnej nie jest nastawiona na maksymalizację zysku, lecz na efektywne zarządzanie gospodarką odpadami z korzyścią dla Gminy i jej mieszkańców. Oznacza to większą stabilność opłat dla mieszkańców oraz minimalizację ryzyka wzrostu cen wynikającego z działań rynkowych, takich jak monopolizacja usług przez prywatne firmy.

Jednym z kluczowych wyzwań w gospodarce odpadami komunalnymi jest zapewnienie odpowiedniej segregacji odpadów u źródła. Gmina nie osiągnęła wymaganych poziomów recyklingu (decyzja z 24-06-2024 r. nakładająca karę).

Konieczne jest monitorowanie jakości segregacji na etapie odbioru odpadów. Jako podmiot powiązany z gminą, spółka komunalna jest zobowiązana do utrzymania wysokiej jakości usług i bezpośredniego kontaktu z mieszkańcami.

Bezpieczeństwo, kontrola i odpowiedzialność: Gmina, realizując zadania na rzecz mieszkańców, musi kierować się nie tylko efektywnością, ale również bezpieczeństwem, stabilnością i interesem publicznym. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera rola własnych spółek komunalnych – to dzięki nim samorząd może działać skutecznie, odpowiedzialnie i z myślą o długofalowych potrzebach społeczności lokalnej.

Jako samorząd zobowiązujemy się do przejrzystego i racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, a naszym priorytetem jest poprawa jakości życia w naszej gminie.

Dziękujemy za Państwa zrozumienie i prosimy jednocześnie, aby stosować się do zasad segregacji.

Wierzymy, że wspólnie możemy budować silną i dobrze funkcjonującą społeczność.

Stężyca, 18.06.2025

 

– PROSIMY O KORZYSTANIE Z WIARYGODNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI –

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu bezpośrednio z pracownikami

Urzędu Gminy Stężyca oraz GPK Spółka z o.o.

Urząd Gminy Stężyca

83-322 Stężyca, ul. Parkowa 1
tel. 58/ 882 89 58
e-mail: stezyca@gminastezyca.pl

Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.
83-322 Stężyca, ul. Jana III Sobieskiego 31
tel. 58/ 684 62 30
e-mail: odpady@gpkomunalne.pl

___________________________________

[1] Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, art. 6f

informacja z otwarcia ofert_4_2025

porównanie stawek

Prezentacja_Gospodarka_Odpadami_2025